Support Hidup Gua Sikit!

Thursday, November 5, 2009

Betulke Tabik Setan?


Salam semua. Alhamdulillah gua masih sihat untuk menulis. Terpanggil untuk menulis setelah isu Tabik Setan ni gua terima dalam emel gua. Gua taktau sapa yang start dulu dengan entry ni sebab bila gua blogwalking, banyak blog yang copy and paste tanpa sebarang kredit. Betul-betul perbuatan seorang blogger yang beretika.

Mengikut perpustakaan bergerak bernama Wikipedia, Ronnie James Dio dikenalpasti sebagai orang pertama yang menggunakan hand sign ni ketika berada bersama Black Sabbath. Dia menggunakan handsign ni untuk berinteraksi bersama peminatnya, sekaligus membezakan 'Peace Sign' yang digunakan oleh Ozzy Osbourne.

Penggunaan handsign dalam scene Heavy Metal ini kemudiannya merebak dalam scene rock, dan kemudiannya dengan lebih luas, adalah dipercayai ada jugak penyanyi dangdut menggunakan handsign ini dengan maksud:
YOU ROCKS!!!
Gambar dari Wikipedia menunjukkan Ronnie James Dio tengah buat handsign.


Ni gua copy and paste straight dari Wikipedia untuk OTHER USE hand sign ni:
  • It is used as a school spirit gesture for the University of Texas, for "Hook 'Em Horns" since UT's mascot is the Longhorn.
  • It is used as a school spirit gesture for the University of Utah, symbolizing the letter U.
  • In baseball, the gesture, especially when the forearm is rotated, indicates "two outs." In the common signal for "two" (the index and middle finger raised), the fingers may be too close together for distant outfielders to distinguish the two fingers from one. Elston Howard is commonly credited with originating this use.[citation needed]
  • Similarly, in American football, a referee will use the sign to indicate "second down".
  • In volleyball the sign can be used (the fingers often points downwards) by the setter to communicate with the attacker, frequently to signal a double quick-attack play with the middle and right-side attackers.
  • This is also the primary sign for the Mara Salvatrucha, or MS-13 street gang found throughout Central America and the U.S. Many of the first generation of MS-13 members had been heavy-metal enthusiasts and fans of Black Sabbath.[8]
  • In 1996 WCW (World Championship Wrestling) begin using the symbol for their nWo heel stable with Hulk Hogan, Scott Hall and Kevin Nash. They, however, took the middle and ring finger and connected them to the thumb, giving the symbol the look of a "wolf" for their nWo "Wolfpac".
  • The Blue Man Group, in their Megastar 2.0 Tour performances, posit a comedic false origin of this gesture as a tribute to rock legend Floppie the Banjo Clown, a character whose hair is arranged with two large vertical protuberances causing his head to resemble the gesture.
  • This is also a part of an unofficial sign for "bullshit" in American Sign Language. See: Profanity in ASL
  • In WWE, it is the signature taunt of Edge. When Edge walks to the ring he performs his signature taunt whilst his signature fireworks go off. Edge's ex-girlfriend Lita, as well as former in-character proteges Curt Hawkins and Zack Ryder, also used this as their signature pose, though Lita's use was before joining with Edge while Hawkins and Ryder's was during their association with him.
  • Many Houstonians in Texas use the symbol to represent "The H" as in H-Town, because of the hands being in the shape of an H.
Lain pula penggunaan handsign ni mengikut penggunaan. Ada juga yang memaksudkan I Love You seperti yang dikatakan oleh Deafness.

Jadi pada pendapat gua, handsign ni bukan semata-mata nak jadi pengikut setan ataupun menghormati setan. Kalau Anton LaVey (pengasas Church of Satan) mendefinasikan Sign Of The Horns ni sebagai salah satu ritual agama diaorang, peduli apa aku. Bukan aku ikut setan.

Ada jugak yang berhujah, kenapa kita perlu ikut budaya orang lain dan sememangnya haram? Hrm, yang ni komen aku... Janganlah berlebih-lebih dan memberatkan agama dengan hal yang tidak pasti. Sekiranya hujah 'mengikut orang lain' digunakan... Adakah anda pasti anda 100% tidak mengikut apa yang orang/bangsa lain buat?
  • Adakah anda pakai kemeja dan tali leher?
  • Anda pakai sepatu kulit?
  • Kasut sukan pakai tak?
  • Komputer pakai tak?
  • Rokok hisap tak?
  • Silap-silap.... Ganja semua lu amik tak? (nauzubillah)
  • McDonald lu makan tak?
  • Adakah lu memperbaharui syahadah lu setiap kali lu nak tidur, sembahyang dan lain-lain waktu?
Pada pendapat gua, isu hand sign ini tak boleh terus dituduh ia sebagai TABIK SETAN kerana, ingatlah... Orang bisu menggunakan handsign ni untuk berinteraksi antara satu sama lain! Adakah mereka semua pengikut setan???? Jadi, aku tengah buat hand sign yang sama sekarang dengan maksud - bull shit.

Dan banyak lagi hal lain-lain yang gua rasa kalau nak didebatkan, takkan habis. Gua mengalu-alukan pandangan dan pendapat orang lain tentang isu ni. Ruangan komen tidak disensor. Gua mengalu-alukan pandangan dari jemaah tabligh dan ahlul sunnah wal-jamaah yang gua tau selalu kelebek blog gua. Pada gua, semua ni ilmu yang gua harus belajar selagi hayat gua masih ada kerana sebagai Islam, gua tau ilmu itu wajib dituntut sehingga ke liang lahad.

Segala kelebihan ilmu adalah dari Allah SWT dan sebarang kesilapan adalah dari penulisan gua sendiri.


------------------------------------------------
1 Hari 1 Entry Blog Marathon
entry #11/30
------------------------------------------------

7 comments:

Dr. Bentara on November 5, 2009 at 6:29 AM said...

Yang aku faham memang DIO kata ianya devil horns.

Pada aku, tanda Metal.

Tapi aku rasa bila iman meningkat, takwa bertambah, dah tentu aku tinggalkan. Ni mungkin dah masuk pada bab tasyabbuh atau syubahat atau kedua2nya sekali.

Wallahua'lam.

muhaimin on November 5, 2009 at 9:46 AM said...

O.k Sebenarnya benda2 yg mensyirikkan boleh terjadi dengan 3 perkara.. Samada Lidah, Hati Dan Perbuatan..

Boleh lihat cth mengapa Yoga diharam kan? walhal kebanyakan pengamal tidak membaca sebarang mentera..cukup dengan perbuatan.

Tapi pada aku Tabik ni dah masuk kategori shubhah (was-was)..Jadi kalo aku, aku tinggalkan. tapi kalo hang tak was-was terpulang pada hang..

TQ

lumut on November 5, 2009 at 1:03 PM said...

kadang2 melayu islam ni main follow je ape yg omputeh buat tnpa pk ape maksud tersirat...
susah itu memang mentality melayu.suke terikut2...tak semua tp kebanyakkan....serius rimas tgk kat kl melambak sume nak jadi mat salleh..

ape pon nak buat sesuatu yg penting niat..klo luar nmpak baik pon dalam terpesong..same je..hee

sekadar pendapat dari seorang manusia yang cacat cela.

zan on November 5, 2009 at 7:16 PM said...

Ikut tafsiran Ronnie James Dio (RJD) dalam Metal: A Headbangers Journey (carik DVD lanun dia. Tak rasa ada keluar original)

Tanda tu asalnya diambil daripada nenek beliau (Dio) yang mempercayai bahawa tanda itu boleh menghalau syaitan (ala2 macam tanda salib & bawang putih yang boleh menghalau dracula). Kemudian dengan sedikit modifikasi dari Dio, dia menggunakan pula tanda tersebut dalam setiap pertunjukan beliau bersama Sabbath dan akhirnya mula ditiru dan hasilnya? satu dunia pakai tanda tu sebagai tanda rock/metal sebagainya.

Untuk isyarat "I Love You" ibu jari juga ditunjukkan manakala untuk tanda rock/metal, ibu jari disembunyikan..

Sampai setakat ni, tak nampak pula kaitannya dengan agama...

Seroja Jingga on November 5, 2009 at 8:59 PM said...

orang kita ni memang banyak ngikut jek..tak tau makna tersirat pon redah je..ape pon..kenelah nawaitu betul..fikir duu sebelum folo ape2..tak lah kang orang kata melayu ni bingai..orang suh makan taik pun..lu nak makan kan..

jingga

Dr. Bentara on November 6, 2009 at 3:20 PM said...

orang melayu ni memang suka kutuk bangsa sendiri hehehe...

muhaimin on November 8, 2009 at 4:14 PM said...

Betul la Abg Ben. Yg kutuk tu pun 2 kali 5.. hehe..

 

Speedrider Networks Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Speedrider ©2009

Blog Widget by LinkWithin