Support Hidup Gua Sikit!

Wednesday, December 16, 2009

'Bahan' Aku Hari Ini



Alhamdulillah, aku telah menerima bungkusan ini daripada seorang rakanku yang nun berada jauh di Johor. Teringat jugak dia kat aku setelah aku berjaya menjawab kuiz dia setelah beratus orang tak boleh jawab, hero ni juga kena datang mencelah menjawab dan seterusnya membolot hadiah pertama.

Sebenarnya, aku dah banyak kali menang hadiah online ni. Hahahahaha, riak betul!

Nampaknya rakyat Malaysia yang telah membeli Evo IX kena la convert Evo diaorang tu jadi Waja pulak. Kesian pulak aku nengok user-user waja dok convert ke bentuk Evo, padahal sekali tengok dah tahu yang tu ialah Waja. - itulah kuiznya.

Walaupun si penghantar barangan ni kata, halalkan jelah kalau dah posmen tu tersalah alamat, tapi tidak bagi aku. Aku tetap rasa posmen tu bersalah sebab dia serah barang aku kepada orang yang tak betul. Jadi, aku pun memulakan cari pasal dengan Pos Malaysia. Nasib Pos Malaysia hari ni memang baik sebab mood aku baik dan tak emo. Aku cakap dengan lembut dan tenang, cool macam Adam dalam Nur Kasih (awat, rock-rock tak boleh tengok Nur kasih ka?)


Setelah mendapat persetujuan mengutuk. Aku mulakan....




Lain kali, jika anda hendak menghantar barangan melalui pos laju ker, GDex ker, Nationwide Express ker, DHL ker.... Selain alamat, benda yang paling penting korang kena letak ialah NO TELEFON si penerima. So, sebagai pengajaran kepada kawan baik aku dari Johor ni, sila paham dan amik pengajaran yerk? Buta kare saja pegawai dari pejabat pos tu kena selak balik surat serahan dan paksa posmen malang yang tersilap hantar bungkusan tu ke salah rumah kat rumah mamak mana ntah yang aku tak kenal. Mula-mula aku ingat salah si posmen, tapi ternyata silap. Ini semua salah si penghantar bungkusan tersebut kerana tak reti letak no phone aku walaupun aku dah pesan suruh letak. Sikat btol!!! Kesian posmen tu aku tiau dalam telefon tadi!

Melalui ini juga, aku dapati dalam penghantaran barangan, no siri serahan amat penting untuk dibuat rujukan. Sekiranya anda syak bungkusan anda tidak sampai, anda bolehla menyemak dengan cara berikut:



  • atau....
  • telefon 1-300-300-300
  • Berikan Consignment Number kepada operator
  • Sekiranya ada masalah dengan penghantaran, beliau akan berikan no telefon pejabat pos besar yang menyerahkan serahan tersebut untuk berurusan.
  • maklumat lanjut, sila layari http://www.pos.com.my/
Ok, aku rasa yang tu saja aku nak share pasal delivery problem dan how to solve kalau posmen tersalah alamat. Nasib baik si penerima yang salah terima tu tak buka lagi barang aku, kalau tak.. Abisla...

Owh ada lagi, kepada AMIN (Zombie Zone), terima kasih banyak-banyak bro sebab hadiahkan aku benda kesayangan ko neh. Tu la, lain kali jangan buat contest yang boleh memakan diri sendiri. Aku tau hang tak ikhlas bagi hadiah ni kat aku.. Aku tau la... hang tak ikhlas kan?



Sikat btol!!! Bagi pakai kotak telefon tak balut pun!!! Nampak sangat sambil hantar sambil marah.... Kalau tak ikhlas, aku hantar balik la woi....

Hahahahahaha.....

P/s: Terima kasih Pos Malaysia. layanan khidmat pelanggan anda, walaupun di peringkat Pejabat Pos Besar Butterworth sekalipun, ia amat baik. Terlupa pulak nama orang yang tolong handle kes aku tadi. Cepat betul solve. Berani mati betul posmen yang silap hantar tu pergi mintak balik barang ni kat rumah yang dia salah hantar. Maka, dengan ni, aku memberikan 3x tabik spring dan 5x pumping kepada Pos Malaysia!

9 comments:

Ijau D. Koceng on December 17, 2009 at 6:37 AM said...

ada satu lagi cara nak check bungkusan (dgn syarat ada no rujukan la), pi web track & trace pos malaysia

aku dah lama tabik spring kat pos malaysia ni, yelakan aku dulu (la ni on-hold sat) rajin beli cd online/ebay semuanya smpi xpnh ada yg xsmpi @ hilang (lmbt tu biasala kan, kena thn kat depot kastam)

lgpun kat bintulu ni pos opis sbrg jln je dari opis aku, dan geng2 brader posmen ni 'musuh tradisi' kitorg main futsal :D

OsmanKentut said...

Wei..Bro yg hantar tu tak salah.. posmen tu yg salah, dah bagi alamat pun silap..

saya sokong bro yg hantar tuh..

IskandarTV3 said...

Betull..! kalo tak dak no telefon cammane? sampai bila pun barang tak sampai.. Seb baik pak sedara aku keje Posmen gak..

Anonymous said...

Bro, ko patut taji je posmen tue, aku dah 8 tahun tak pakai POS..maklumla zaman dah maju.. pakai email ja.. haha..

ziePandan said...

Cantik hadiah tu..Patut la mamak tuh diam2 ja amik..

Anonymous said...

Nasib baik mamat Pos ni jujur..kalo tak, memang confirm hilang barang tu..

Mamat yg amik tu plak nasib baik depa tak ligan bagi kat suku sakat depa..

muhaimin on December 17, 2009 at 9:11 AM said...

Mus hang memang Lahanatttt...! haha..Tapi aku rasa ari tu aku ada tulis no hp hang..mgkin sbb kena ujan kot tu yg no tu hilang..

Tapi yg penting aku kotakan janji aku weeehhh..haha.. Lepas ni semua peraduan yg aku buat hang aku akan band utk selama2nya..hahahah..

speedrider on December 17, 2009 at 10:22 AM said...

celaka. haha

Anonymous said...

Aku tak mau pakai POS lagik!

 

Speedrider Networks Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Speedrider ©2009

Blog Widget by LinkWithin