Support Hidup Gua Sikit!

Thursday, January 15, 2009

Dell XPS M1530


Dell XPS M1530 Notebook (S510111MY)
Intel(R) Core(TM)2 Duo Processor T8300 (2.4 GHz, 3MB Cache, 800 MHz FSB)
Genuine Windows Vista(R) Home Premium SP1 32 bit Edition (English)
4GB ( 2 X 2048MB ) Dual Channel DDR2 SDRAM
Dell(TM) Keyboard with Touchpad (English)
256MB NVIDIA(R) GeForce(R) 8600M GT
160GB SATA Hard Drive
Targus USB Wireless Optical Mouse
56K USB MODEM
Optical Drive Internal 8X DVD+/-RW Combination Drive with dual layer write capabilities
Integrated Sound Blaster Audigy ADVANCED HD Audio Software
PalmRest Palmrest with Fingerprint Reader
Wireless Network Card Intel(R) 4965AGN Wireless-N Mini-Card
Bluetooth Module Dell(TM) Wireless 355 Bluetooth Module
Laptop Batteries Carry 1 Year Warranty Only From Invoice Date
Batteries 6-cell Lithium Ion Primary Battery [750-13436]
Belkin Messenger Bag Fits up to 15.4" Screen (Midnight Blue Electric Blue)
Integrated 10/100 Fast Ethernet
1 ExpressCard Slot, (DOES NOT SUPPORT PCMCIA CARDS)
Dell(TM) Media Direct
McAfee(R) Security Center(TM) 30 days trial (English)
Remote Control Dell(TM) Travel Remote Control
Midnight Blue LCD display with Integrated 2.0 mega pixel web cam
TV Tuner & Remote Control TV Tuner with Remote Control
Label (Core 2 Duo & Intel Wireless)
15.4" UltraSharp(TM) Widescreen WSXGA+ (1680x1050) TFT Display with TrueLife(TM)
Software Microsoft(R) Works 9.0 (Does Not Include Microsoft(R) Office 2003/2007 Software)(English)
Power Options 90W AC Adapter
Dell Services: Datasafe Backup Service Dell Online Backup 2GB

----------------------------------------------

Dalam banyak-banyak Desktop yang aku pernah pasang, dan dalam banyak-banyak Laptop yang pernah aku test, pakai dan tolong order, Ini adalah kali pertama aku buat review tentang laptop.

Dulu Dell XPS rata-rata harganya RM6,000.00 ke atas. Tapi sekarang, ia dah dalam paras sederhana iaitu bermula RM3,000.00 ke atas untuk siri XPS 1530 ni. Sebenarnya, laptop ni aku tak sempat lagi try habis-habisan dan semestinya..... Benchmarking dan Torture Test.


Cuma aku akan review dari nilai estetiknya sajalah kot.
Dell XPS1530 ni tak lain dan tak bukan, ayah aku yang punya. Bila baru aja sampai petang tadi, akulah orang yang dipanggilnya untuk membuat self-inspect dan pasang 2-3 benda yang dia tak familiar... contohnya... Kenapa laptop ada REMOTE CONTROL DAN ANTENNA!!!!??



Heheh, sebenarnya, add-on tu aku yang gatai tangan pi order, dan hasilnya, aku pun taktau macam mana nak set sebab tak ada complete manual! Hahahaha. Memang tak sama TV Card untuk laptop ni dengan yang Desktop punya. Kalau yang untuk desktop, kalau tak baca manual pun dah boleh set channel tv tu. Tapi ntah macam mana, TV Tuner untuk Dell XPS ni integrate sekali dengan Windows Vista, dan bermulalah episod panjang untuk aku start study balik tentang benda tu.



Dulu, aku hanya boleh lihat aja Dell XPS sebab dalam tahun 2003-2005, harganya memang la bagak mahal. Kali ni, dah ada dalam tangan, senang sikit nak review. Memandangkan aku belum buat torture test dan benchmarking, mungkin review aku akan sedikit bias dari segi estetiknya. Apa yang nak dikatakan, mengikut mata aku yang rabun ni, memang cun abes daaaa.... Kalau buka laptop ni kat kedai Mamak, memang meletop! (dan kemudian berpotensi menjadi mangsa samun atau pecah cemin kereta).

Saiznya sederhana (yerlah, dah XPS 1530, skrin 15 inci widescreen la..), cuma aku bagi high end terus dekat GFX, maximum setting 256mb dan hasilnya... DVD dan Game screen yang memang ada class. Sound Blaster Audigy Advance HD plak, kalau pakai speaker laptop, memang mengecewakan. Dell Latitude D630 lebih okay bunyinya.

Kesimpulannya,
Setakat blog entry ni ditulis, laptop ni........ WOW!

5 comments:

Anonymous said...

eh
brape ah harge nVidia GeForce 8600M GT skarang ?
tlg jawab :)

speedrider on January 26, 2009 at 9:21 PM said...

ntahla, untuk mobile edition, ko try check dekat lowyat.net

Anonymous said...

agak agak brape ?
smpai RM 400 tak skarang ni ?

speedrider on January 28, 2009 at 9:29 AM said...

huhu, taktaula nak kata kawan...

Unknown on April 2, 2009 at 3:23 AM said...

pawer.. saya pakai adik beliau.. studio15.

 

Speedrider Networks Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Speedrider ©2009

Blog Widget by LinkWithin