Support Hidup Gua Sikit!

Monday, February 23, 2009

Respon Fenomena Seni: Evolusi Muzik




Terpanggil pulak rasanya aku nak buat entry ni. Tadi selepas Isyak, dengan Mood Nak Demam, aku sempat tengok Fenomena Seni dengan isu: Evolusi Muzik.

Panel forum yang dikendalikan oleh bro Rosyam Nor ni ialah S. Atan, Ad Samat (alamak, nak eja macam mana ntah nama penulis lirik ni) dan Edrie Hashim.

Menarik isu ni sebenarnya dan banyak juga yang dikupas. Pemanggil pula, dari usia 27 tahun (sebaya aku) sampailah ke 51 tahun.

Secara umumnya, diceritakan bagaimana industri muzik kita dari zaman 50-an berkembang ke zaman pop yeh-yeh 60-an, ke zaman pop 70-an, kemudian bagaimana evolusi rock 80-an melanda Malaysia, ke zaman pop dan R&B antara tahun 90-an dan kemudian yang terbaru, zaman band-band indie di arena mainstream.

Memandangkan aku tak dapat call masuk ke studio, aku bagi aja pendapat aku di sini, dalam bentuk point.

1. Identiti

Evolusi memang penting dalam industri kita, tapi biarlah mengekalkan identiti kita. Aku setuju dengan Rosyam Nor yang menyatakan, komposer-komposer India akan mengekalkan unsur tradisi dalam lagu-lagu diaorang walaupun lagu tu berentak moden. Sebagai contoh, kita tengok aja macam mana karya-karya A.R. Rahman. Nampak? That's the point.

Sebenarnya, aku kurang bersetuju dengan pendapat bro yang macam Castello tu yang menyatakan lagu-lagu kita takder unsur-unsur tradisi. Kalau dari segi instrumen, memang la takder, tapi kena ingat, BAHASA dalam lagu ialah tradisi kita. Dengar balik lagu-lagu zaman P. Ramlee sampailah ke Zaman Rockapak, halusi bait-bait liriknya, indah kan? Zaman Rockapak 80-an misalnya, memang nampak serabut dari segi lahiriah, tapi halusi lirik-lirik dalam lagu seperti Bunga Padang Pasir (SOFEA), Alam Barzakh (WINGS), Engkau Yang Pasti (DAYANA), Karam (ZABARJAD) dan banyak lagilah yang aku tak ingat tajuknya. Sesetengah lagunya betul-betul puitis dan rangkapnya seakan-akan sajak dan puisi.

Zaman sekarang pulak, zaman band-band indie ni, aku tengok liriknya berserabut dan kadang-kadang aku pun tak paham apa yang diaorang ni cuba nak sampaikan kepada audiens. Kalau tak percaya, masuklah MySpace dan i-bands dan dengarla demo band-band ni. Boleh dikira dengan jari la lagu yang betul-betul 'Malaysia'. Yang lain-lain tu banyak sangat pengaruh Indonesianya. Tu belum lagi band-band yang baru nak naik, tapi attitude yang ntah apa-apa dan pemahaman jenis muzik yang salah pun ada.

Pendapat aku la untuk kes ni, lirik dan maksud yang nak disampaikan kena jelas dan, kalau boleh, janganla ke-Indonesiaan. Tak dinafikan, lagu diaorang banyak yang bagus, tapi jangan kita 'ter'evolusi ke arah diaorang pulak.

2. Teknologi.

Yang ni berat sikit aku nak komen. Macam Edrie Hashim kata, memang banyak membantu untuk proses penyediaan album. Dan bila dengar balik dan bandingkan, sememangnya banyak membantu dari segi kualiti bunyi (tapi tak guna jugak kalau lagu takde kualiti). Kalau korang masih ingat, dulu studio Synchrosound la yang start, tapi seperti yang aku cakap tadi la, berat sikit nak komen sebab aku tak tau sangat tentang teknologi dalam bidang muzik ni.

3. Orang Industri

Kahkahkah, yang ni aku nak gelak sikit sebab soalan-soalan Rosyam kepada Edrie Hasim tu sebenarnya killer question tu, dan kalau tersilap jawab, boleh makan diri tu. Hehe.

Yang ni pun satu hal. Tengok sendiri la stesyen radio kita. Aku sampai boring nak dengar. Skarang ni pun, aku cuma tuned dekat Sinar.FM je sebab banyak lagu Malaysia. Aku pun tak faham denan media-media kita ni. Asyik-asyik lagu seberang, lekeh sangat ke lagu kita ni? Marketing pun sama jugak 2x5, kalau kat artis kita, buat ala kadar aja. Sampai bila nak maju kalau macam ni? Konsert M Nasir pun susah sangat nak jalan, tapi kalau Indo Power Rock la, apa la, laju je promosi macam nak rak. Agak-agak la.. Takkan anak kera di hutan disusukan, anak sendiri bagi minum air paip...

4. Rumusan

Yang tu jelah pendapat aku yang naif ni. Kalau nak dibincangkan, tinggalkan komen.

0 comments:

 

Speedrider Networks Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Speedrider ©2009

Blog Widget by LinkWithin