Support Hidup Gua Sikit!

Monday, February 16, 2009

Refill Ink Canon MP-145




Sebenarnya dah lama aku tak buat kerja-kerja refill dalam catridge Canon sejak aku pakai jenis Think Thank (lebih mudah nak refill sebab tank warna berlainan)

Kebetulan, printer abang aku ni memang dah nak habis inknya, jadi aku pun buat la guide step-by-step ni.



1. Cari lubang yang ada bawah sticker catridge tu, kalau dah jumpa, tebukkan aja. Atas ialah warna Magenta, kiri bawah ialah warna Cyan dan kanan bawah ialah Yellow. Untuk kefahaman yang lebih, aku masukkan gambarajah disebelah kanan tu.



2. Cara terbaik untuk isi ialah macam gambarajah ni. Biarkan ia dalam keadaan menegak 90 darjah. Untuk mengelakkan bocor jer ni.

3. Ok, selepas selesai mengisi, biar kejap dalam 5 minit untuk tengok kalau-kalau bocor. Lepas masukkan balik cartridge dalam printer, reset Ink Warning tu macam ni (aku copy and paste jer ni lepas search)
  • Connected Printer to a Power source, Turn off the printer if printer on
  • With the Printer power off, press the Power button while press and hold Stop/Reset button.
  • When the Power led is light, press Stop/Reset button two times while pressing and holding the Power button.
  • When releasing the Power button and the Stop/Reset button (regardless of order), the printer will move into a service mode. (Waiting for menu selection)
  • When the on/off lights in green, press the Stop/Reset button four times to reset wase ink counter. For other specified number pressed function listed in the table below. (Each time the Stop/Reset button is pressed, the LED lights alternately in orange and green, starting with orange).
  • Unplug cable power from a power source.

The number of the Reset button pressing LED Function Remarks
0 time Green Power off
1 time Orange Service pattern print
2 times Green EEPROM print
3 times Orange EEPROM reset
4 times Green Waste ink counter reset


4. Kalau tak ok jugak warning tu, masa print tu, tekan jer button reset dalam 4 saat, printer akan print jugak akhirnya...

Aku kena asthma hari ni, MC terkejut. Nak bercakap pun penat... Kalau korang call aku tak jawap, sms ajerlah..

9 comments:

speedrider on February 25, 2009 at 1:53 AM said...

amboi.. ramainya orang search dari google masuk page ni, tapi satu komen pun tarak...

Anonymous said...

aku ingin ucapkan Thanx 4 ur info! Its very important 4 me-- a friend from Indonesia

malikdinar said...

Hai bro! saya merasa terbantu dengan infomu.... makasih, makasih, makasih

Unknown on July 22, 2009 at 10:41 AM said...

bro banyakkan lagi tips mengnai head printer dan penjagaanya..dan pelbagai error printer dan cara mengatasinye..

Unknown on July 22, 2009 at 10:41 AM said...

gud info bro..

Anonymous said...

tq so much bro.. pnye la penat gua pk mne lubang color nie..haha..

Anonymous said...

time kasih bebnyk ajar... jenuh gak refiill ink balik tapi warning tak mo beralih....

speedrider on September 16, 2009 at 8:36 AM said...

warning tu boleh ignore jer

Penjejak on September 19, 2009 at 1:22 AM said...

Satu penulisan blog step by step yang sangat berguna... terima kasih !!!!

 

Speedrider Networks Blak Magik is Designed by productive dreams for smashing magazine Bloggerized by Speedrider ©2009

Blog Widget by LinkWithin